+48 61 250 56 78 kontakt@smartlean.pl
5S w Administracji
powrót do listy wpisów

Zapewne wielu menadżerów zastanawia się czy 5S jest narzędziem, które można wprowadzić w działalności usługowej. Bez znaczenia czy dotyczy to funkcji wspierających dla produkcji, czy firm usługowych w tym również logistycznych. Odpowiedz brzmi: tak można.

Oczywiście musimy zacząć od tego jak postrzegane jest 5S w organizacji. Nie jest to „system do sprzątania” tylko do standaryzacji przestrzeni, jego efektem jest czysta i uporządkowana przestrzeń pracy. Co za tym idzie, można go wdrożyć w dowolnym miejscu, gdzie wykonujemy pracę.

samuel-zeller-360588-unsplashgiu-vicente-353330-unsplash

Czas wdrożenia zależy od chęci i determinacji kierownictwa i pracowników.

Ich zaangażowanie determinuje szybkość zmian. Czas, kiedy zespół powie tak, potrzebujemy standaryzacji przestrzeni, aby lepiej, bezpieczniej, szybciej i wygodniej wykonywać pracę i dodawać wartości dla klienta jest momentem, w którym na pewno warto przeprowadzić warsztaty. Jeżeli jednak, nie ma takiej oddolnej inicjatywy a menadżerowie widzą potrzebę to warto zorganizować takie warsztaty na wybranym obszarze, żeby pracownicy mogli przekonać się o ich skuteczności na własne oczy. Jeżeli już mowa o punkcie startu to zdecydowanie dobrze wybrać miejsce, które po wdrożeniu 5S będzie widocznie lepiej prosperować.

Dlaczego niekoniecznie musimy zaczynać od najbardziej „zabałaganionego” miejsca?

 Dlatego, że warsztat 5S może spotkać się z dużym niezrozumieniem i oporem. Zmiany zawsze powodują wyjście ze strefy komfortu, nie każdy jest na to od razu gotowy. Dobrze jest zacząć od stanowisk, na których faktycznie dostrzegamy marnotrawstwo ruchu, czasu (na szukanie dokumentów, itp.), zapasu (w postaci piętrzących się dokumentów).

Dobrze rozpocząć pracę w jednym miejscu i wypracować standardy, które można później wykorzystywać na kolejnych stanowiskach lub w kolejnych biurach.

 

korzyści 5S

 

Sukces tkwi w konsekwencji a nie szybkości i ilości.

Z reguły pierwsze warsztaty przebiegają dłużej, ponieważ pracownicy uczą się sekwencji kroków 5S, doświadczają na warsztatach różnych trudności zwłaszcza w czwartym i piątym kroku, czyli standaryzacji i samodyscypliny. Dobrze, jeżeli takie warsztaty prowadzi doświadczona osoba, która może na bieżąco naprowadzać uczestników warsztatu na prawidłowe tory. Kolejne obszary pozostają poligonem doświadczalnym dla pracowników, jednakże wskazane jest ze względów jakościowych skontrolowanie postępów i wsparcie w obszarze samodyscypliny. W zasadzie ostatni punkt 5S będzie świadczył o naszej konsekwencji i jakości wdrożonych warsztatów.

 A więc do pracy. Wyszukujcie marnotrawstwa i działajcie.