Rozwiązywanie problemów / Problem Solving
Zwyczajem stało się nazywanie niepożądanego zdarzenia problemem, ale czy na pewno wiemy, kiedy faktycznie mamy problem do rozgryzienia? Czy wiemy kiedy zdarzenie jest odchyleniem od standardu i czy potrafimy podejmować słuszne decyzje?
Uczestnicy będą rozwiązywać problemy szukając przyczyn źródłowych (RCA) i eliminować je, a nie jak to się często dzieje „gasić pożary”, co spowoduje, iż nie pojawią się już więcej w przyszłości. To tak jak stanąć przed wyborem: skosić czy wyrwać chwast?
Warsztaty zaczynamy krótkim zadaniem, które motywuje do wyjścia poza schematy myślenia. Myślenie poza schematami to jeden z kluczowych elementów metodologii Problem Solving.
Kolejnym etap szkolenia pokaże uczestnikom, jakie są główne zasady analizy przyczynowo – skutkowej, co zostanie poparte przykładem.
Uczestnicy poznają również narzędzia wykorzystywane podczas Problem Solving:
- 5W+H – służy do zawężenia problemu ogólnego do konkretnego,
- Diagram Spagetti – ukaże fizyczny przepływ materiału i pracy ludzkiej,
- Wykres Pareto – służy do ustalenia priorytetów działań,
- 5xWhy – używana do znalezienia powodu problemu, tzw. przyczyny źródłowej,
- Diagram Ishikawy – wizualna metoda używana do znalezienia powodu problemu, tzw. przyczyny źródłowej,
- FMEA (z RPN) – służy do określenia, gdzie mogą wystąpić przyczyny i jakie jest ryzyko ich wystąpienia,
- Raport A3 – służy do zapisania historii problemu od jego wystąpienia aż do rozwiązania,
- PDCA – służy do rozwiązania problem zgodnie z cyklem Deminga.
Połączenie ze sobą kilku narzędzi pozwoli uczestnikom zauważyć, jaki wpływ mają one na podjęte działania naprawcze, a co się z tym wiąże na efektywność rozwiązania.
Problem Solving – Rozwiązywanie problemów / Praktyczne szkolenie
Szkolenie pokaże, że nie zawsze pierwsze, znalezione na gorąco, potencjalne przyczyny wystąpienia problemu rzeczywiście nimi są. Uczestnicy zobaczą jak ważne jest dokładne i skrupulatne przeanalizowanie sytuacji, co w rezultacie przełoży się na trwałość, skuteczność rozwiązania oraz redukcję czasu jaki poświęciliśmy na jego znalezienie.
Każdy uczestnik szkolenia będzie miał okazję przewodniczyć zespołowi Problem Solving.
Praktyczne korzyści stosowanie PROBLEM SOLVING:
- poznanie wielu narzędzi rozwiązywania problemów,
- usystematyzowanie procesu rozwiązywania problemów,
- rozwiązanie problemu poprzez znalezienie przyczyny źródłowej a nie tylko „gaszenie pożaru”,
- redukcja braków w procesie produkcyjnym,
- zwiększenie efektywności parku maszynowego,
- zmniejszenie ilości ukrywanych problemów,
- kształtowanie zespołu podczas procesu rozwiązywania problemów.
Zapraszamy do współpracy
Wypełnij formularz i skontaktuj się z nami w celu wdrożenia narzędzi lean management w Twojej firmie.